KIERUNKI KSZTAŁCENIA

   

PRÓBNA EWAKUACJA W ZESPOLE SZKÓŁ im. WINCENTEGO WITOSA

7 listopada 2019 roku odbyła się próbna ewakuacja Zespołu Szkół im. Wincentego Witosa w Janowie Lubelskim. W tym celu przybyła do nas jednostka Ochotniczej Straży Pożarnej z Janowa Lubelskiego. Tematyką ćwiczenia było sprawdzenie organizacji oraz warunków ewakuacji, które obejmowało praktyczną ewakuację z zagrożonego budynku. Głównym celem ćwiczenia było zapoznanie uczniów i pracowników szkoły z zastosowaniem procedur dotyczących zachowania w przypadku wybuchu pożaru lub powstania innego zagrożenia dla ich życia lub zdrowia, sprawdzenie skuteczności przyjętej metody alarmowania o zagrożeniu, sprawdzenie umiejętności powiadamiania o zagrożeniu służb ratunkowych, a także sprawdzenie przestrzegania zasad ewakuacji.

Po usłyszeniu sygnału alarmowego wszystkie osoby znajdujące się w budynku szkolnym, zachowując wytyczne zawarte w instrukcji bezpieczeństwa pożarowego, bez paniki przedostały się drogami ewakuacyjnymi do punktu zbiórki, którym było boisko szkolne, znajdujące się w bezpiecznej odległości od miejsca zagrożenia. Tam nauczyciele sprawdzili obecność uczniów znajdujących się pod ich opieką. Pani dyrektor mgr Teresa Biernat wraz z panem mł. bryg. Tadeuszem Dziura podziękowała wszystkim za sprawną ewakuację. Po zakończonym alarmie uczniowie wrócili na lekcje.

Była to niezwykle pouczająca i ważna lekcja zachowania się w sytuacjach trudnych, gdyż od naszej wiedzy i umiejętności może zależeć ludzkie życie.

Serdecznie dziękujemy Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Janowie Lubelskim za nadzór nad przeprowadzoną ewakuacją.

Opracowała mgr Ewa Biernat

   

Uczniowie z „Witosa” uczestniczą w doniosłej akcji
„Mundurowa Pamięć”

Z okazji 1 listopada, dnia w którym obchodzimy uroczystość Wszystkich Świętych, przedstawiciele klasy o profilu wojskowym naszej szkoły odwiedzili cmentarz parafialny w Janowie Lubelskim. Celem Akcji „Mundurowa Pamięć” jest podtrzymywanie pamięci o naszych bohaterach - żołnierzach, którzy oddali życie za najwyższe wartości. Uczniowie posprzątali mogiły i pomniki, zapalili znicze oraz pomodlili się za zmarłych żołnierzy wojny 1939-1945, pomordowanych w Katyniu oraz innych miejscach zagłady, żołnierzy Armii Krajowej, a także przy mogile Powstańca Styczniowego. To jest ważne, że młodzież czuje potrzebę pielęgnowania i zachowania wartości narodowych. To jest dla nich kolejna lekcja historii i egzamin z patriotyzmu.

Tekst, foto: T. Gałucha

   

Edukacja połączona z zabawą na biwaku szkoleniowo-integracyjnym
klasy mundurowej z „Witosa”

Momoty Dolne to bardzo dobre miejsce na integrację klasy. Przekonała się o tym klasa 1b LO, tzw. ”mundurówka”. Wraz z wychowawcą p. T. Gałuchą oraz p. C. Dobrowolskim, klasa wzięła udział w dwudniowym biwaku szkoleniowym. Dnia 24 oraz 25 października uczniowie mieli okazję m. in. zagrać w PAINTBALL, pojeździć terenówką off-road, skorzystać z szeregu gier integracyjnych, jak również uczestniczyć w marszo-biegu na orientację po okolicznych lasach. Wszystkim działaniom towarzyszyło wiele emocji i przyjemnych doznań, a wszystkie zabawy były niezwykle atrakcyjne. W wolnej chwili uczniowie doskonalili zakładanie tzw. OP1 oraz składanie i rozkładanie AK47. Aktywny odpoczynek uświetniło ognisko nad rzeką Bukową oraz pobyt w agroturystyce AGRO-REKREO M. Powęzki. Wszystkim uczniom rozpoczynającym naukę w nowej szkole życzymy równie miłych doznań.

Tekst i foto:T.Gałucha

Galeria zdjęć

   

Turniej gry planszowej „Czas na Start-up!”

Dyrekcja szkoły zaprasza uczniów do udziału w Turnieju gry planszowej „Czas na Start-up!”, organizowanych przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju w ramach akcji edukacyjnej „Lekcja o Funduszach Europejskich. Przedsiębiorczość III”.

Turniej zostanie zorganizowany na dwóch poziomach: wojewódzkim oraz finałowym w Warszawie. Podczas gry uczniowie będą walczyć o stworzenie najlepszego na rynku start-upu.

Uczniowie zainteresowani udziałem w Turnieju proszeni są o zgłoszenie się do Opiekuna Drużyny - Pani Izabeli Mak. Nasza szkoła może zgłosić maksymalnie 2 pięcioosobowe Drużyny (4 zawodników/czek głównych i jeden/na zawodnik/czka rezerwowy/a).

Udział w Turnieju to nie tylko dobra zabawa, szansa na kreatywne spędzenie czasu, ale też możliwość zdobycia cennych nagród o wartości 1250,00 zł (laureaci) oraz 800,00 (pozostali finaliści).

Szczegóły turnieju dostępne są w zakładce „Regulamin rozgrywek” na stronie www.lekcjaofunduszach.pl.

Zapraszamy!

Izabela Mak

   

„ZAGRANICZNE PRAKTYKI W GRECJI KLUCZEM DO KARIERY”

Uczniowie Zespołu Szkół z Janowa Lubelskiego właśnie wyjechali na praktyki zagraniczne w ramach projektu „ZAGRANICZNE PRAKTYKI W GRECJI KLUCZEM DO KARIERY”. Dwudziestu uczniów Zespołu Szkół im. Wincentego Witosa wyjechało na dwutygodniowe praktyki zagraniczne do Grecji do malowniczej miejscowości Delphi Beach Hotel ****,Tolofon 330 58. Praktyki te odbywają się od 13 – 26 pażdziernika 2019 roku. Zakwaterowali się w czterogwiazdkowym hotelu położonym naprzeciwko plaży, który jest oddalony o 8 minut spacerem od zabytkowego kościoła w Ajia Paraskiewi i o 3 km od promu w Eratini. Oferta hotelu obejmuje dwie restauracje o swobodnej atmosferze, boisko do siatkówki, kort tenisowy, centrum fitness i słonowodny basen.

Uczniowie doskonalą swoje umiejętności parzenia kawy, przygotowywania posiłków i drinków, dekorowania stołów i dań, wyrabiania i zdobienia ciast. Wszystko odbywa się pod nadzorem profesjonalistów. Dzięki praktykom zagranicznym nasi uczniowie nie tylko nabywają nowe umiejętności związane z ich zawodami, ale również znacznie poprawiają umiejętność sprawnego posługiwania się językiem obcym. Poznają obcą kulturę, nowe miejsca, smakują tradycyjnych potraw, poznają nowych ludzi, właścicieli firm, przez co poszerzają swoje znajomości.

nauczyciel Zespołu Szkół mgr Ewa Biernat

Galeria zdjęć

   

WSZYSTKO JEST LICZBĄ

„Mówi się często, że liczby rządzą światem.
Pewne jest tylko: liczby pokazują, jak świat jest rządzony”

Johann Wolfgang Goethe

Nie tylko matematycy wiedzą, jak ważna jest matematyka. Wszakże została nazwana królową wszystkich nauk.

Przekonali się o tym również uczniowie II klasy Technikum Logistycznego, którzy wybrali się na wystawę pod opieką wychowawcy, Grzegorza Ciupaka.

Wystawa, przygotowana przez Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego została zaprezentowana w Muzeum Regionalnym w Janowie Lubelskim. Interaktywna ekspozycja składa się z 35 modeli umożliwiających wykonanie ponad 60 doświadczeń. Zwiedzający mogą poznać dowód na twierdzenie Pitagorasa, dowiedzieć jak wygląda trójkąt Pascala, czym są fraktale, a czym grafy, bez potrzeby „wkuwania” regułek, tylko na zasadzie „żywej lekcji”.

Nasi uczniowie przekonali się, że liczby i figury geometryczne można zaobserwować w każdej dziedzinie: muzyce, geografii, sztuce, itp. Wystawa oparta została na programie nauczania matematyki, oznacza to ,że można ją potraktować jako bardziej atrakcyjną alternatywę szkolnego wykładu. Bez matematyki nie da się żyć i nie sposób jest zrozumieć jak funkcjonuje wszechświat.

Młodzież lubi korzystać z metod, które aktywizują proces nauczania, każdy z nas pamięta jak ciekawe były lekcje, które zawierały w sobie etap doświadczania czegoś na żywo. Metody pokazowe aktywizują nasz mózg i powodują, że zdobyta wiedza pozostaje w naszych umysłach na dłużej.

Już Galileusz odkrył, że: „Matematyka jest alfabetem, za pomocą którego Bóg opisał wszechświat.”

Korzystajmy zatem jak najczęściej z takiej nauki.

Tekst: B. Łukasik

   

Lekcja otwarta w III logistyku

Pani mgr Magdalena Flis-nauczyciel zawodu technik logistyk zaprosiła koleżanki i kolegów z pracy na swoją lekcję otwartą, aby podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem oraz nowymi pomysłami. Podczas zajęć stosowała różne metody aktywizujące, co niewątpliwie wpłynęło na atrakcyjność zajęć oraz na zaangażowanie uczniów.

„Transport specjalny to tematyka dotycząca przewozu ładunków niebezpiecznych, ponadgabarytowych i ponadnormatywnych . Towary niebezpieczne i ponadnormatywne to takie przedmioty i materiały, których przewóz jest albo zabroniony, albo dopuszczony jedynie na warunkach określonych prawem. Celem zajęć było przypomnienie podstawowych definicji oraz określenie głównych zasad postępowania w przewozie płynnych towarów niebezpiecznych ze szczególnym uwzględnieniem paliw płynnych.

Uczniowie na podstawie nabytych umiejętności w ramach ćwiczeń klasyfikowali ładunki w oparciu o przepisy Europejskiej Umowy ADR. Na podstawie specyfikacji ładunku określali rodzaj niebezpieczeństwa, numer rozpoznawczy materiału, klasę oraz dobierali odpowiednie oznakowania środka transportu. Podsumowaniem zajęć oraz nabytych umiejętności było przeprowadzenie przez nauczyciela interaktywnego quizu za pomocą urządzeń mobilnych. Uczniowie otrzymali kod dostępu . Gdy wszyscy byli już zalogowani, na głównym ekranie wyświetlały się kolejne pytania i odpowiedzi oraz czas przeznaczony na jej udzielenie, a na urządzeniach uczestników quizu wyświetlały się symbole odpowiadające odpowiedziom na pytania. Zadaniem uczniów było w odpowiednim czasie zaznaczyć prawidłową odpowiedź naciskając odpowiedni symbol. Po każdym pytaniu pojawiał się wynik oraz ile osób zaznaczyło, jaką odpowiedź w jakim czasie. Uczestnicy quizu bardzo się zaangażowali, przy takiej formie rywalizacji mogli sprawdzić swoje umiejętności, a dodatkowo sprawiło im to ogromną radość” – mówi pani Magdalena.

Forma tak prowadzonych zajęć pozwala na wymianę doświadczeń z innymi nauczycielami, a także uwag i spostrzeżeń, które nasuwały się w trakcie zajęć. Prowadzenie dialogu, otwartego komunikowania się prowadzi do kreatywności i rozwoju. Mamy nadzieję na kolejne takie lekcje.

Tekst: M. Flis, A. Widz

   

„TY I JA – TEATRY TO SĄ DWA” - UDZIAŁ MŁODZIEŻY
W SPEKTAKLU „DZIADY” W LUBLINIE

Jak ważną rolę odgrywa teatr- nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Topos theatrum mundi pojawia się już od czasów starożytnych. Sztuka miała oczyszczać z negatywnych emocji i pełnić tzw. funkcję katharsis.

Mimo wieków niewiele się zmieniło. Teatr wpływa na odbiorców i współcześnie. Nasza młodzież często korzysta z zalet dobrodziejstw sztuki.

Tym razem wybraliśmy się na spektakl „Dziady”. Romantyczne dzieło Mickiewicza z wykorzystaniem nowoczesnej wizji i zbudowania nowego kontekstu interpretacyjnego. Choćby sceny z II cz. „Dziadów”, gdzie duchy pokazane zostały w sposób symboliczny. W dramacie Mickiewicza nie musimy się tego domyślać. Postać Guślarza-przewodnika- kobiety pojawiająca się w każdej ze scen ma na celu podkreślenie metafizyczności tego świata. Walka dobra ze złem to odwieczny problem ,nie tylko literacki- tu przedstawiony w formie boju pomiędzy aniołem a szatanem walczącymi o duszę głównego bohatera, Konrada. Guślarz oprowadza nas po krainie cieni. Takie wrażenie potęguje scenografia. Na przykład „Sen Senatora” to przejmująca i intrygująca wizja. Największe wrażenie ekspresyjne to niewątpliwie scena egzorcyzmów. Mówiący jednocześnie tą samą kwestię aktorzy tworzą demoniczny nastrój. Ksiądz Piotr to jedna z najciekawszych postaci „pokorny sługa Boży” skontrastowany z opętanym przez szatana Konradem. Sztuka daje wiele domyślenia i zyskuje uniwersalny charakter.

Po niezwykłej Mickiewiczowskiej lekcji udaliśmy się na zwiedzanie uroków miasta Lublin. Jak podają źródła, nazwa miasta pojawia się w źródłach z 1228, od razu we współczesnej formie. Pochodzi ona od nazwy osobowej Lubla utworzonej od staropolskiego imienia Lubomir, poprzez dodanie dawniej pieszczotliwego przyrostka -la. Możliwe jest także, że imię Lubla w swojej staropolskiej, zdrobniałej postaci złączyło się z przyrostkiem dzierżawczym -in, dając nazwę Lublin. Udokumentowanej lokacji 15 sierpnia 1317 dokonał Władysław Łokietek. W 1341 Kazimierz III Wielki odniósł w bitwie pod Lublinem zwycięstwo nad Tatarami, a rok później nadał miastu przywilej regulacyjny, na mocy którego otoczono je murami. 2 lutego 1386 na jednym z pierwszych sejmów walnych w Lublinie Jagiełło został wybrany królem Polski. Lublin uzyskał prawo składu w 1392 roku. Podziwialiśmy Stary Ratusz, tzw. Trybunał Koronny – dawniej najwyższy sąd apelacyjny Korony Królestwa Polskiego I Rzeczypospolitej dla spraw prawa ziemskiego oraz Bramę Krakowską – XIV-wieczną bramę strzegącą dostępu do Starego Miasta, historyczny symbol grodu. Naszą uwagę przykuł zespół zamkowy, pierwotnie zbudowany w XII wieku, później wielokrotnie przebudowywany, podczas okupacji niemieckiej mieściło się tam więzienie, następnie na takie same cele zamek zaadaptowało NKWD, dopiero w połowie lat 50. XX wieku powstało tu Muzeum Lubelskie.

To był udany wyjazd zarówno edukacyjny i integracyjny. Młodzież z I kl. Technikum Logistycznego, II kl. Technikum Hotelarskiego i Logistycznego oraz III kl. Technikum Leśnego w dobrych humorach wróciła pod opieką nauczycieli : E. Moskal, A. Korgi oraz B. Łukasik do swoich codziennych obowiązków. Dziękujemy uczniom za wspaniałe towarzystwo .Do następnego spektaklu!

Tekst: B. Łukasik

   

SPOTKANIE INTEGRACYJNE KLASY I TECHNIKUM LEŚNIK/GEODETA

Uczniowie klasy I technikum leśnik/geodeta wraz z wychowawcą zorganizowali spotkanie integracyjne przy ognisku w Nadleśnictwie. Bawiąc się świetnie w zorganizowanych grach terenowych podczas uroczystości ślubowania pierwszoklasiści wyśmienicie dali sobie radę z grą terenową w lesie. Pan Andrzej Frania bardzo skrupulatnie przygotował zadania dla czterech grup. Każda grupa miała swojego kapitana, który wybrał sobie drużynę. Każda grupa miała za zadanie rozwiązać trzy krzyżówki, aby poznać hasło. Szukając rozwiązań młodzież musiała zapoznać się z nazwami zwierząt i roślin leśnych, wykazać się sprytem i pomysłowością. Grupa, której udało się poznać hasło znalazła drogę do miejsca, gdzie czekało już płonące ognisko. Wspólna praca nad zadaniem sprawiła wiele radości i nauczyła współdziałania z innymi dla dobra zespołu. Po omówieniu zadań i ogłoszeniu zwycięzców, a byli nimi wszyscy, bo wszystkim udało się trafić we właściwe miejsce, uczniowie przystąpili do pieczenia kiełbasek i innych zabaw. Dziękuję Panu Andrzejowi Frani za przygotowanie i zorganizowanie gry terenowej oraz swoim wychowankom za miłą pełną wrażeń wspólną zabawę.

Wychowawca klasy: Agnieszka Widz

   

14 PAŹDZIERNIKA - ŚWIĘTO EDUKACJI

Kto zdobytą wiedzę pielęgnuje,
a nową bez ustanku zdobywa,
ten może być nauczycielem innych

Konfucjusz

Dzień 14 października kojarzy się uczniom nie tylko z czasem wolnym od zajęć dydaktycznych, ale także ze świętem edukacji, dlatego też 11 października br. młodzież Zespołu Szkół im. Wincentego Witosa pod kierunkiem Pań Anny Korgi i Izabeli Mak przygotowała apel uświetniający wydarzenie historyczne, jakim było powołanie przez sejm w 1773 r. nowej instytucji – Komisji Edukacji Narodowej.

Uroczystość rozpoczęto o godzinie 11.00 na placu szkolnym. Wśród zebranych znaleźli się zaproszeni goście – Pani Monika Gałus, dyrekcja szkoły, grono pedagogiczne, pracownicy obsługi i administracji oraz młodzież.

Po odśpiewaniu Hymnu państwowego, wskazani wcześniej uczniowie powitali wszystkich przybyłych na akademię. Następnie głos zabrali: Pani Dyrektor – Teresa Biernat, ks. dr Waldemar Olech oraz Pani Monika Gałus – przewodnicząca Rady Rodziców.

Wszyscy przedmówcy zwrócili uwagę na ogromną rolę szkoły i nauczycieli w życiu każdego człowieka, wyrazili wdzięczność osobom działającym w tej placówce za dotychczasową pracę i życzyli dalszej wytrwałości oraz sukcesów.

Podczas przemowy Pani Dyrektor wręczyła nagrody wybranym nauczycielom, podkreśliła jednak, że wszyscy pracownicy szkoły zasługują na wyróżnienie, czego wymiernym dowodem są sukcesy uczniów na polu naukowym i sportowym. Pani Dyrektor przemawiając odniosła się także do elementu scenografii – symbolu drzewa, którego korzenie stanowiła dyrekcja szkoły, pień grono pedagogiczne oraz pracownicy obsługi i administracji, a konary uczniowie wszystkich klas. Soki krążące w drzewie, stanowiące oznakę jego życia, tutaj stały się symbolem współpracy społeczności szkolnej.

Swoją wdzięczność wyrazili także uczniowie, którzy przygotowali część artystyczną.

W programie znalazły się wiersze recytowane przez uczennice klasy III techniku log. i geod. – Patrycję G., Agnieszkę S., Patrycję S., Izabelę K. oraz występy wokalne – Julii K. (kl. IV log 1), Natalii W. (kl. IV log 2) oraz Dawida M. (kl. III tech. żyw. i usł. gastr.). Prezentacji towarzyszyła zarówno refleksja, do której zachęcały słowa piosenek, m. in. K. Prońko ,,Jesteś lekiem na całe zło,/ I nadzieją na przyszły rok …”, jak i dobra zabawa – szczególnie podczas konkursu przygotowanego dla uczniów najstarszych klas, sprawdzającego m.in. ich wiedzą na temat historii szkoły. Co ważne, starcie konkursowe wywołało wiele pozytywnych emocji nie tylko wśród uczestników, ale także nauczycieli. Konkurs wygrał zespół klasy III liceum ogólnokształcącego, niemniej jednak przegranych nie było, bo wszyscy reprezentanci zostali nagrodzeni.

Na koniec nasi konferansjerzy w imieniu młodzieży złożyli wszystkim pracownikom szkoły życzenia wytrwałości w dalszej pracy i jak największej satysfakcji z kształtowania osobowości wychowanków, natomiast tym, którzy zakończyli pracę – ludzkiej wdzięczności. Uczniowie dziękowali za to, co dzięki nauczycielom zdołali odkryć i poznać.

W tak miłej atmosferze czas szybko upłynął i wszyscy zgromadzeni około godziny 12.00 wrócili do swoich obowiązków w myśl maksymy M. Twaina: Zacną rzeczą jest uczyć się, lecz jeszcze zacniejszą – nauczać.

Anna Korga

   
 
 
  1 2 3 4 5 6
 
Copyright © Zespół Szkół w Janowie Lubelskim
Wykonanie i administracja: mgr inż. Michał Łukasz